Branding vs. Reputation Management

juli 17, 2012

Reputation ManagementEr Reputation Management det samme som branding og i så fald, hvordan er de anderledes fra hinanden? Hvis vi får argumentets skyld antager, at de ikke er det samme, så kan man argumentere for, at de støtter hinanden mod et fælles mål om at positionere en virksomhed eller enkeltperson.

Branding og Reputation Management har samme grundlæggende motiver og lignende mål. Men måden, man når til målet, er ikke den samme og kanalerne er ikke de samme, i og med at reputation management fokuserer på internettet, så er metoderne ganske anderledes. Branding er meget fokuseret på at være til stede i de mest populære marketingkanaler, hvor Reputation Management er dettes fokus på internettet og især søgemaskiner. Mange benytter søgemaskiner, når de vil have et naturligt billede af den virksomhed eller enkeltperson, som de søger information om, men med velvalgte profiler og SEO kan man påvirke hvad forbrugeren ser, når de søger.

Fokus i branding er et miks at få en virksomhed eller enkeltperson udi i forbrugerens bevidsthed og at få forbrugeren til at tænke positive tanker om denne. Reputation Management vil gerne opnå det samme, men blot i søgeresultaterne samt i virksomhedens eller enkeltpersonens generelle online tilstedeværelse.

Man investerer i Reputation Management af samme grunde, som man investerer i marketingaktiviteter, der har til formål at brande. Det er også med Reputation Management – som med branding – at det kan være for at forebygge, men det kan bestemt også være for at reparere et ødelagt omdømme og modvirke at forbrugere fravælger denne når de skal erhverve sig produkter eller services fra dennes udbud.

Hvis du er ved at brande din virksomhed, men ikke har valgt et bureau, som samtidig kan tage sig af reputation Management delen, så er det måske en idé at tage det med og kontakte et bureau der tilbyder denne service – husk hvor mange danskere, der rent faktisk benytter Google til at finde informationer om produkter og virksomheder.

Tags: ,

Leave a Comment